20/05/2025
Waarom ik mijn media-ervaring inzet voor maatschappelijke initiatieven
De afgelopen jaren heb ik met veel plezier gewerkt in de commerciële mediawereld. Van persvoorlichting tot PR-strategie, voor merken als RTL Nederland, FOX en 24Kitchen. Werken in deze dynamische sector heeft me niet alleen geleerd hoe je een verhaal op een krachtige manier vertelt, maar vooral hoe je het onder de aandacht brengt bij het juiste publiek. Die kennis en ervaring zet ik tegenwoordig steeds vaker in voor iets wat me minstens zo dierbaar is: sociaal-maatschappelijke initiatieven.
In het sociaal-maatschappelijke domein zie ik organisaties en projecten met een enorme maatschappelijke waarde, maar met vaak beperkte zichtbaarheid. De mensen die hier werken, zijn gedreven door inhoud en impact. Begrijpelijk, want er moet écht iets veranderen of verbeterd worden. Toch zie ik dat het promoten van hun werk vaak op de achtergrond raakt. Niet omdat het onbelangrijk is, maar omdat er simpelweg geen tijd, capaciteit of kennis voor is. En dat is zonde.
Juist hier komt mijn ervaring uit de commerciële media van pas. Ik weet hoe je een verhaal vertaalt naar een pakkende boodschap. Hoe je de juiste toon raakt bij verschillende doelgroepen. En hoe je dat verhaal vervolgens op de juiste plek krijgt – of dat nu in de media is, bij beleidsmakers of potentiële partners.
Wat ik mooi vind aan dit werk, is dat ik kan bijdragen aan meer zichtbaarheid voor initiatieven die er écht toe doen. Door hun verhalen op het podium te zetten, ontstaan er nieuwe verbindingen. Meer aandacht betekent vaak ook meer steun, betrokkenheid en financiering. En dat helpt deze organisaties om hun impact te vergroten.
Voor mij is dit geen tegenstelling, maar een logische stap. De technieken en inzichten uit de commerciële wereld toepassen op initiatieven met maatschappelijke waarde – dat is waar ik energie van krijg. Want ieder goed verhaal verdient het om gehoord te worden. Juist deze.